Waarom is een kapotte autoruit niet veilig?
Veiligheid en duurzaamheid staan hoog in het vaandel binnen de mobiliteit in Nederland. Op het gebied van de veiligheid gaat het echter nog geregeld mis. Lang niet iedereen is zich bewust van het belang van bijvoorbeeld de bandenspanning en ook op het gebied van autoruitschade bestaan aardig wat misverstanden. Wanneer moet een autoruit vervangen worden, kan autoruitschade gerepareerd worden en waarom is een kapotte autoruit nou eigenlijk zo gevaarlijk dat deze direct vervangen of gerepareerd moet worden?
De waarheid over het gevaar van een kapotte autoruit
Bij een kapotte autoruit hoeft u niet direct overhaast naar de dichtstbijzijnde garage. Zo gevaarlijk is een ster of scheur in de voorruit namelijk niet. Laten we beginnen met de basis: scheuren en sterren kunnen alleen voorkomen in gelaagde autoruiten. Dit zijn altijd de voorruiten en af en toe ook de achterruiten van de auto. Zijruiten zijn nagenoeg altijd gemaakt van gehard glas. Zij beschadigen niet, maar vallen volledig uiteen bij ruitschade.
Wanneer het gaat om gevaarlijke ruitschade, dan gaat het om de voorruit van de auto. Met name schade in het zichtveld van de bestuurder. Autoruitschade buiten het zichtveld van de bestuurder is ook niet wenselijk, maar het gevaar is aanzienlijk kleiner.
Wat is het risico van autoruitschade in het zichtveld van de bestuurder?
Een barst of ster in het zichtveld van de bestuurder leidt af. Daarnaast kan de automobilist nooit helder zien wat zich achter de ster of scheur bevindt, omdat het beeld altijd vertekend wordt. Maar er is een veel groter risico wanneer het gaat om schade in de voorruit, in het zichtveld van de bestuurder.
Invallend licht, zoals het licht van koplampen, straatlantaarns, de zon en andere lichtbronnen, wordt op onvoorspelbare wijze weerkaatst wanneer er ruitschade in de voorruit zit. Het gevolg is dat de automobilist op elk moment verblind kan worden. En tijdens het rijden is dat natuurlijk bijzonder onwenselijk aangezien dit kan leiden tot bijzonder gevaarlijke situaties.
Moet de voorruit direct vervangen worden bij voorruitschade?
Voorruitschade in het zichtveld van de bestuurder is niet per definitie afkeur. Alleen wanneer er sprake is van een ster met een diameter van minstens 20 millimeter of een vertakte scheur mag u niet meer verder rijden met de auto. Uw auto voldoet dan namelijk niet meer aan de richtlijnen die de RDW opgesteld heeft.
Ook bij kleine ruitschade in de voorruit is de autoruit vervangen of repareren een sterke keuze wanneer dit in het zichtveld van de bestuurder zit. Ook door een ster met een diameter van minder dan 20 millimeter kan binnenkomend licht verblindend werken immers, net als door een enkele scheur die boven het stuur langsloopt.
Kost dat niet ongelooflijk veel geld?
Nieuwe voorruiten zijn niet goedkoop. Zeker niet wanneer u de prijs opvraagt bij uw merkdealer, want deze heeft uitsluitend voorruiten met een merklogo. Kiest u echter voor after market autoruiten, dan valt de prijs vele malen lager uit. Een after market voorruit heeft geen merklogo, maar is verder identiek aan de originele voorruit van uw auto. En met een nieuwe, betaalbare voorruit zonder ruitschade kunt u gewoon weer veilig de weg op!
Geen reacties